استقرار طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها و شفافیت قیمت

استقرار طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها و شفافیت قیمت

نشست هم اندیشی با موضوع بررسی فرآیندها و آثار درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها با حضور اعضاء هیأت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان و سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نشست هم اندیشی با موضوع درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها با حضور اعضاء هیأت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در تاریخ 1400/10/21 برگزار شد. در این جلسه که به منظور کسب دیدگاه ها و نظرات اعضای هیأت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تشکیل شد ابتدا روند پیشرفت پروژه درج قیمت تولیدکننده و شفافیت قیمت توسط مدیرکل روابط عمومی و تشکلهای مردم نهاد سازمان حمایت تشریح شد.

مهدی نجف پور رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این نشست اعلام کرد: این انجمن در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و به منظور شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت واقعی بر روی کالاها در سال های اخیر همواره پیگیر موضوع بوده است که با آغاز دولت سیزدهم و پروژه های اعلامی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت از جمله پروژه شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید کننده اقدام مثبت و شایسته ای بوده که با محوریت سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان در حال اجراست. این طرح در راستای اصلاح نظام توزیع در کشور در حال پیاده سازی است و ماههای اول خود را سپری می کند و در این مدت کوتاه اقدامات موثری در جهت واقعی و شفاف شدن قیمت برخی محصولات برداشته شده است.

وی گفت: در همین خصوص و با توجه به رعایت ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت از سوی تولید کنندگان کالاهای مشمول و همچنین سود های مشخص شده برای حلقه های بعدی زنجیره تامین و توزیع از جمله شرکت های پخش سراسری، عمده فروشان و واحدهای صنفی خرده فروشی، شاهد کاهش قیمت مصرف‌کننده نهایی در برخی محصولات غذایی و بهداشتی و نوشیدنی هایی مانند آب معدنی و نوشابه های مختلف در سطح بازار هستیم.

نجف پور افزود: در این طرح قیمت (تولیدکننده/واردکننده) درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همچنین حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تامین کننده تا مصرف‌کننده می تواند به قیمت (تولیدکننده/وارد کننده) اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می باشد.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ضمن بیان اینکه خرده فروشان می بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را بصورت شفاف بر روی کالاها و یا شلف فروشگاه درج نمایند، افزود: برای اجرای موفق این طرح نیاز به همراهی و همکاری همه مجریان و مرتبطان طرح شامل دستگاه های نظارتی، بنگاه های تولیدی، توزیعی و صنفی، تشکل های مردم نهاد و از همه مهمتر آحاد مردم به عنوان جمعیت بزرگ مصرف‌کنندگان می باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این طرح نوپاست بنابر این در ابتدای اجرای طرح طبیعتاً اشکالات و نواقصی وجود دارد که می بایست با هم افزایی و همفکری، نواقص شناسایی و در کمترین زمان ممکن راه حل مطلوب ارایه شود تا تمام ذی نفعان طرح از تولید کننده تا مصرف‌کننده از مزایای طرح برخوردار شوند. لذا این انجمن در راستای اجرای مطلوب طرح، ضمن همکاری لازم با دولت و ارایه راهکارهای تکمیلی به دست اندرکاران در جلسات، در صدد تبیین موضوع و تشریح آن به مردم عزیز با همکاری سایر انجمن های استانی و شهرستانی سراسر کشور می‌باشد تا به حول و قوه الهی حرکتی در جهت شفافیت و بدنبال کاهش قیمت ها و رضایت مصرف‌ کنندگان صورت گیرد.

در ادامه جلسه امیر انصافی، نایب رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان به موضوع ارزش افزوده پرداخت و ضمن تشریح استقرار قانون ارزش افزوده، بر توجه عدم پرداخت های چند باره و مکرر ارزش افزوده در فرآیندهای تولید و عرضه تاکید کرد. وی ضمن مهم خواندن موضوع شفاف بودن نظام تولید، استقرار این برنامه را با توجه به حقوق مصرف‌کننده و کمک به معیشت مردم خواستار شد.

کورش زمانیان خزانه دار و عضو هیات مدیره انجمن نیز با بیان نکاتی در خصوص لزوم اجرای هماهنگ طرح در تمام نقاط کشور به نظارت بر تمام فرآیند برای جلوگیری از سودجویی و احیاناً فرصت طلبی برای افزایش قیمت ها اشاره کرد. وی با لزوم هویت دار شدن تمام ارکان تولید و عرضه کالا در سامانه جامع تجارت، کنترل قیمت و موجودی کالا از طریق این سامانه را راه کار اجرای دقیق این پروژه دانست.

در ادامه جلسه ابوالقاسمی عضو هیأت مدیره انجمن نیز با طرح قیمت نهایی برای مصرف‌کننده بر لزوم فرهنگ سازی هر چه بیشتر تاکید کرد. ایشان شفافیت قیمت را یک مطالبه عمومی مطرح و عنوان داشت: تمام مصرف‌کنندگان به دنبال حذف عاملی هستند که در جهت هرج و مرج توزیع و واسطه گری عمل می کند.

در پایان سیدجواد احمدی، عضو هیات مدیره انجمن و معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضمن تشریح کامل طرح، به سوالات و ابهامات پاسخ گفت. وی مطالبه انجمن برای اجرای این پروژه را نمونه ای از مطالبه اجتماعی برای طرح شفافیت قیمت عنوان کرد و از انجمن های سراسر کشور برای فرهنگ سازی و تشریح اهداف و مزایای این طرح و اطلاع رسانی هایی که موجب انجام درست طرح می شود تشکر کرد.