انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛ لایه میانی پوسته سخت قدرت و توده شکننده مردم

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛ لایه میانی پوسته سخت قدرت و توده شکننده مردم

صنف نانوایان بیشترین حجم شکایات مردم را به خود اختصاص داده است. خروجی گزارشات مردم علی‌الخصوص شهر تهران گواه این است که حجم وسیعی از شکوائیه‌های شهروندان مختص واحدهای صنفی نانوایان بوده و تخلفاتی چون فروش اجباری (الزام به خرید نان کنجدی)، کم‌فروشی و گران‌فروشی را شامل می‌شود.

ناصر محمودی عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مصرف کنندگان کشور اعلام کرد بدون‌شک یکی از دغدغه‌های شهروندان موضوع استیفای حقوق مصرف‌کنندگان و احترام به قوانین و رعایت آن توسط صنوف و تولیدکنندگان می‌باشد و در این اثناء نقش انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به‌عنوان لایه میانی پوسته سخت قدرت و توده شکننده مردم قادر است با توجه به ظرفیت قانونی و برخورداری از پشتوانه مردمی قدم‌های مؤثری را در راستای آگاه‌سازی جامعه مصرف‌کنندگان و همچنین پیگیری مطالبات برحق آنان داشته باشد.

محمودی افزود تحقیقات نشان می‌دهد در میان صنوف، صنف نانوایان بیشترین حجم شکایات مردم را به خود اختصاص داده است. بنابراین واکاوی این‌موضوع و بررسی مشکلات فراروی آن و ارائه راهکارهای عقلایی می‌تواند قدم مؤثری در جهت رفع این دغدغه باشد. خروجی گزارشات مردم علی‌الخصوص شهر تهران گواه این است که حجم وسیعی از شکوائیه‌های شهروندان مختص واحدهای صنفی نانوایان بوده و تخلفاتی چون فروش اجباری (الزام به خرید نان کنجدی)، کم‌فروشی و گران‌فروشی را شامل می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به شرایط سخت معیشتی مردم و اعمال تحریم های ظالمانه غرب به ملت ایران گفت ناگفته نماند با توجه به شرایط سخت معیشتی مردم و فشارهای بین‌المللی و با در نظر گرفتن این‌که کالای نان به‌عنوان قوت اصلی سفره‌های مردم بوده و نقش پررنگی در سبد مصرفی خانوار طبقات فرودست و اقشار متوسط جامعه دارد، بنابراین لزوم بازرسی‌های جدی و مستمر و عدم مماشات با متخلفین از سوی متولیان امر بازرسی و نظارت می‌تواند گامی متناسب با آرامش بازار و متعاقب آن ثبات جامعه را به‌همراه داشته باشد.

ناصر محمودی در ادامه افزود مسئله حائز اهمیت این است که در کنار اقدامات قهری و بازدارنده، شایسته‌است مسئولین دولتی با بررسی مشکلات صنفی نانوایان و حمایت‌های هوشمندانه از این قشر زحمت‌کش، فرصت خدمت‌گزاری از آنان سلب نگردد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در کنار رویکرد سلبی و برخورد سخت‌افزاری با خاطیان و ناقضان قانون، رویکرد ایجابی و مشوق‌های انگیزشی نیز صورت گیرد به این معنی که از واحدهای حامی حقوق مصرف‌کنندگان و مراعات کنندگان قوانین صنفی تقدیر به عمل آید. به‌عنوان نمونه نصب بنرهایی با محتوای پیام تشکرآمیز از سوی اتحادیه و یا اختصاص لوح تقدیر از جانب اتحادیه و انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می‌تواند اقداماتی کوچک اما اثربخش را در جهت تکریم کاسبان خوش‌نام داشته باشد.

این فعال حقوق مصرف کنندگان در پایان گفت بایستی با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کامپیوتری و سیستم‌های الکترونیکی نظرات مصرف‌کنندگان در خصوص امتیاز و پایش واحدهای صنفی را جویا بود و در پایان بایستی به این نکته توجه کرد که تحقق برنامه‌های مذکور منوط به همکاری و همدلی مسئولین کسبه و تمامی اقشار جامعه است و آنچه که هم‌اکنون محرز می‌باشد تلاش صادقانه دولت برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه است که امیدواریم در این مأموریت خطیر با همکاری آحاد مردم شاهد پیشرفت آرامش و عدالت در جامعه باشیم.