رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سه سال گذشته که تحریم های لوازم خانگی جدی شد بسیاری از کشورها با ایران کار نمی کنند، گفت: همین مساله باعث شد تولیدکننده های داخلی عرصه ای بدون رقابت ببینند تا فعالیت های خود را بیشتر کنند. چند وقت پیش هم طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، واردات کالاهای کره ای باید ممنوع بشود و اگر محصولی به صورت زیر پله ای تولید شود و نام برند کره ای روی آن درج شود تخلف است و باید به عنوان یک کالای قاچاق با آن برخورد شود.
امیر انصافی افزود: البته نباید فراموش کرد که اگر کالایی با اسم برند کره ای تولید شود در صورتی که شرکت های کره ای در ایران وجود ندارند، خلاف واقع است و به عبارتی تخلف است. وی با بیان اینکه اطلاعات لازم درباره کمیت و کیفیت طبق ماده سه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید روی کالا درج شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی برخی شرکت ها این مقررات را رعایت نمی کنند و کالایی را با اسم برند خارجی می فروشند. از طرف دیگر وقتی قطعاتی در لوازم خانگی و خودرو در کشور تولید نمی شود و واردات می شوند، باید خریدار از این مساله مطلع باشد، در حالی که برای برخی تولیدکننده ها قطعات چینی و... است، اما به اسم برند ملی فروخته می شود. او تصریح کرد: مصرف کننده باید مطلع باشد که برای یک کالایی که به اسم برند ملی فروخته می شود چقدرش قطعاتی وارداتی و چقد آن تولید داخلی است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان تصریح کرد: اخیرا اطلاعیه ای درباره لوازم خانگی که به اسم کره ای فروخته می شود صادر کرده ایم و گزارش هایی هم به دستگاه نظارتی و... داده ایم تا بررسی شود و حتی تعزیرات حکومتی هم صلاحیت رسیدگی به این پرونده ها را دارد.
ایشان با تاکید بر اینکه در جلسات ستاد تنظیم بازار کشور که زیر مجموعه معاون اول رئیس جمهور رفته است اطلاعات را به مسئولان می دهیم که بتوانند نسبت به این مسائل رسیدگی کنند، اظهار کرد: وقتی محصولی در یک اتاق و با قطعات مشابه دیگر برند داخلی تولید می شود اسم برند اجاره ای روی آن گذاشته می شود و به نام محصولی کره ای فروخته می شود این مغایر با سیاست حمایت از تولید داخلی و ... است، زیرا ما مدعی هستیم که مردم باید برند ملی بخرند.
او با بیان اینکه در بخش خدمات پس از فروش مشکلاتی وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی با توقف واردات، خدمات پس از فروش در اختیار خود تولیدکننده های داخلی قرار گرفته است، اما در سال های اخیر مشکلات زیادی در این بخش به وجود آمده است. برای نمونه فردی که یخچال داخلی خریداری کرده است بعد از سوختن موتور یخچالش ۳ ماه منتظر قطعه بوده و این یک مشکل اساسی است.
انصافی درباره توجیه تولیدکننده، اظهار کرد: تولیدکننده ها بهانه هایی همچون نداشتن قطعه و... را دلیل تاخیر در ارائه خدمات پس از فروش عنوان می کنند و امروز از خوب یا بد روزگار دارند در فضای انحصاری فعالیت می کنند، اما نباید در بخش توزیع و ... رفتاری انحصاری داشته باشند، برای نمونه برخی نمایندگی های آنها به تعدادی مغازه کالا می دهند و به عده ایی نمی دهند و توزیع کاملا سلیقه ای است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان از سوی دستگاه های ذیربط در حال اصلاح است، گفت: قرار شده است تا قانون جدید حمایت از مصرف کننده در قالب لایحه با شفافیت برای جرایمی که برای فروش و خدمات پس از فروش در نظر گرفته شده به مجلس ارائه شود. او افزود: قانون حمایت از مصرف کننده آخرین بار سال ۸۸ ارائه شده و به نظر ما نیازمند اصلاح است و اگر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود دستگاه های نظارتی می توانند برخورد جدی با تخلفات داشته باشند. قبلا در قبال بسیاری از مسائل یا تخلفات قانون شفافی نبود و این اصلاح قانون حمایت می تواند برخورد را دقیق تر کند.
در پایان انصافی توصیه کرد: مصرف کنندگان با مطالعه و تحقیق بیشتری کالا را خریداری کنند.