اقلام مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا

اقلام مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا

آب معدنی، آبمیوه، نوشابه و ماءالشعیر، پوشک بچه، دستمال کاغذی، پودر لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، غذاساز، نوشیدنی ساز، ماکروویو و چرخ گوشت اقلامی هستند که مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا در گام اول اجرای طرح می باشند.

مهدی نجف پور رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه افق اعلام کرد بر اساس ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ماده 6 قانون تعزیرات حکومتی و ماده 15 قانون نظام صنفی کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا یا نصب تابلو در محل کسب، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونه ای که برای همگان قابل رویت باشد اعلام نمایند.

به گفته وی عدم درج قیمت دارای تبعاتی است که از جمله آن می توان به فراهم شدن زمینه برای بروز تخلفات بعدی به خصوص گرانفروشی، ایجاد مانع برای اعمال نظارت های مراجع نظارتی برای کنترل قیمت ها، بروز هرج و مرج و اعلام قیمت های مختلف توسط واحدهای متفاوت برای یک کالای مشخص و همچنین ایجاد ناامنی روانی و از بین بردن اعتماد عمومی به تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و کسبه اشاره نمود.

نجف پور افزود تا کنون قیمت مصرف کننده نهایی بر روی کالاهای تولیدی درج می شد که متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد این بودیم که بین برخی تولیدکنندگان و فروشگاه های سطح عرضه تبانی صورت می گرفت و قیمت ها به صورت غیرواقعی و بسیار بالاتر از قیمت تمام شده به اضافه حاشیه سود قانونی روی آن درج می شد و این امر باعث فریب مصرف کننده نهایی می گردید. همچنین برخی فروشگاه های زنجیره ای با توسل به همین حربه تخفیف های اغوا کننده روی اقلام ارائه می نمودند به طوری که کماکان پس از اعمال تخفیف های بالا باز هم قیمت فروش آن اقلام به مردم بالاتر از قیمت های قانونی محاسباتی تمام می شد.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده است از این پس صرفاً قیمت فروش تولیدکننده بر روی کالای تولیدی درج گردد که می تواند به منزله فاکتور رسمی تولیدکننده نیز باشد. بر این اساس تولیدکنندگان مکلف هستند قیمت تمام شده تولید با اعمال سود قانونی را به عنوان قیمت فروش درب کارخانه بر روی محصولات خود درج نمایند. عوامل توزیع، عمده فروشان و خرده فروشان نیز مکلف هستند بعد از اعمال حاشیه سودهای قانونی، قیمت فروش خود را به صورت مکتوب با الصاق برچسب روی کالاها درج نمایند.

نجف پور افزود این فرآیند منجر به شفاف سازی قیمت گذاری کالاها از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای زنجیره مصرف خواهد شد و دست دلالان و متخلفان برای اعمال قیمت های غیرواقعی و سودجویی کوتاه می شود.

اقلامی که در گام اول اجرای طرح فوق مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا هستند شامل آب معدنی، آبمیوه، نوشابه و ماءالشعیر، پوشک بچه، دستمال کاغذی، پودر لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، غذاساز، نوشیدنی ساز، ماکروویو و چرخ گوشت می باشند و مقرر است هر ماه به لیست این اقلام اضافه شود.