نقض مکرر دستور رئیس جمهور؛ از افزایش قیمت مصوب روغن تا کاهش عرضه مرغ در بازار

نقض مکرر دستور رئیس جمهور؛ از افزایش قیمت مصوب روغن تا کاهش عرضه مرغ در بازار

افزایش رسمی قیمت‌ کالاهای اساسی به همراه گرانی های بدون مجوز و غیررسمی دو ماه اخیر در حالی که مردم در دو سال گذشته شدیدترین تورم را متحمل شدند و دیگر جایی برای گرانی بیشتر نمانده، آن هم در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ اتفاق عادی به نظر نمی رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت 10 فروردین امسال در اولین نشست خبری خود در سال 1400 اعلام کرد که حامل خبر خوشی برای مردم است که براساس آن " دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ها بخصوص در مورد کالاهای اساسی آنهم تا پایان کار خود نخواهد داشت". در حالی سال 99 با گرانی های بی سابقه سپری شد که اعلام سخنگوی دولت یک اطمینان نسبی در مردم ایجاد کرد که حداقل تا مردادماه دیگر شاهد افزایش قیمت کالاها نخواهند بود.

اما متأسفانه عمر این خبر خوش به یک ماه هم نرسید چراکه از 26 فروردین نخسین افزایش قیمت ها با لوازم خانگی آنهم به میزان 25 درصد آغاز شد و به همراه آن تاکنون خودرو 9 درصد، سیمان 20 درصد، روغن 35 درصد و مرغ 22 درصد به صورت رسمی گران شده است. علاوه بر این زمزمه افزایش 50 درصدی قیمت نان و افزایش چندین باره قیمت لبنیات و شکر هم به گوش می رسد.

در همین ارتباط نجف پور رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به خبرنگار تسنیم گفته است: ما در جلسات تنظیم بازار حضور داشته و هر بار که مصوبه افزایش قیمتی عنوان شده مخالفت روشن خود را اعلام کرده ایم اما متأسفانه دولت به جای کمک های مفید به تولیدکننده کوتاه ترین راهکار که همان افزایش قیمت ها است را پیش می گیرد در حالی که این موضوع باید آخرید راهکار باشد.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ 24 هزار و 900 تومان است اما در بازار با میانگین قیمت 26 هزار تومان به فروش می رسد افزود: این موضوع نشان از اقدامات ضعیف واحدهای نظارتی دارد. اما به بهر حال دولت سیاست های خود و وعده هایی که به مردم داده است را زیر پا گذاشته و مدام شرایط را برای افزایش قیمت ها فراهم می کند.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصریح کرد: امروز عرضه مرغ گرم در بازار کاهش یافته و با وجود افزایش قیمت روغن بازار این کالا هم ساماندهی نشده است و باید واحدهای نظارتی پاسخگوی بهم ریختگی بازار کالاهای اساسی مردم باشند. وی با اعلام اینکه افزایش یکباره قیمت ها بدون سیاست روشن برای حمایت از تولیدکننده به نوعی خرج کردن از جیب مردم است، گفت: آقای رئیس جمهور 5 فروردین ماه اعلام کرد که برنامه ای برای افزایش قیمت ها تا پایان خرداد ماه نداریم اما چطور دولت بدون توجه به این دستورات فضای قیمت های کالاهای اساسی را ملتهب کرده است. چطور مردم به گفته های رئیس جمهور اعتماد کنند!

نجف پور تصریح کرد: افزایش قیمت ها آنهم در آستانه انتخابات علامت سوال های بسیاری ایجاد می کند که مسولین حاضر به پاسخگویی به مردم نیستند. افزایش رسمی قیمت‌ کالاهای اساسی به همراه گرانی های بدون مجوز و غیررسمی دو ماه اخیر در حالی که مردم در دو سال گذشته شدیدترین تورم را متحمل شدند و سخنگوی دولت هم رسما اعلام کرده که در سال 1400 تا پایان این دولت هیچ کالایی گران نخواهد شد، آن هم در آستانه انتخابات مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری سال 1400 اتفاقی عادی به نظر نمی رسد چرا که علاوه بر تحت فشار قرار دادن بیشتر مردم به لحاظ تامین هزینه های معیشتی و افزایش نارضایتی های عمومی، قطعاً در کاهش مشارکت مردم در انتخابات هم موثر خواهد بود.