کج سلیقگی در همزمانی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده با حذف ارز ترجیحی در ایام شب عید

کج سلیقگی در همزمانی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده با حذف ارز ترجیحی در ایام شب عید

با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده قطعاً شاهد افزایش حداقل ۹ درصدی قیمت کلیه کالاها و خدمات به جز اقلام معاف از مالیات خواهیم بود که این موضوع نه برای مصرف کننده مزیت است و نه برای تولیدکننده. چرا که منافع آن تنها برای دولت و تأمین کسری های بودجه دولت است. 

مهدی نجف پور رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در نهمین همایش تقدیر از واحدهای برتر حامی حقوق مصرف کنندگان استان تهران با بیان اینکه با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده کالاهای بیشتری مشمول مأخذ دریافت این مالیات می شوند اظهار کرد: با اجرای این قانون قطعاً شاهد افزایش حداقل ۹ درصدی قیمت کلیه کالاها و خدمات به جز اقلام معاف از مالیات خواهیم بود که این موضوع نه برای مصرف کننده مزیت است و نه برای تولیدکننده. چرا که منافع آن تنها برای دولت و تأمین کسری های بودجه دولت است. 

وی همچنین با اشاره به تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی برای حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم حذف ارز ترجیحی خوب یا بد است چرا که دیر یا زود این مهم اتفاق می افتد. اما دولت هر چقدر هم اقدامات حمایتی در نظر بگیرد، حذف ارز دولتی و آزاد شدن قیمت‌ کالاهای اساسی بر زندگی مردم اثر خود را خواهد داشت. در چنین شرایطی ضروری است دولت با فراهم کردن شرایط مناسب، زمینه عرضه کالاهای اساسی مصرفی مردم را به نحوی فراهم کند که این اقلام به وفور در سطح بازار وجود داشته باشد.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان ضمن انتقاد از تصویب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در سکوت خبری اظهار داشت: همزمانی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و حذف ارز ترجیحی با هم در ایام شب عید و ماه رمضان نوعی کج سلیقگی بود و وظیفه ما این است که به نیابت از مردم به مسائل یاد شده اشاره کنیم.

وی با تاکید بر لزوم اقدامات حمایتی در مقطع کنونی گفت: یک اقدام مثبت این بود که با تصمیم سران محترم قوا اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اقلام اساسی وارداتی مثل برنج و روغن یک سال به تعویق افتاد، اما نیاز به اقدامات مشابه بیشتری است.

نجف‌پور با بیان اینکه دستگاه‌های مسئول مثل شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی باید کمک کنند اثرات منفی قوانین یاد شده کمتر شود، اظهار کرد: برای شب عید و ماه مبارک رمضان هم باید اقداماتی در نظر گرفته شود تا وفور کالاها در بازار اتفاق افتد و مردم به خصوص قشر کارگر، کارمند و حقوق بگیر دچار کمبود و خسران در سبد معیشت خود نشوند.

وی در ادامه با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها باعث شفافیت می‌شود گفت: در همین راستا در صدد هستیم پویش «بدون قیمت نخریم» را راه‌اندازی و احیا کنیم چرا که فروشندگان نهایی وفق قانون مکلف به الصاق و درج قیمت مصرف کننده در سطح عرضه بر روی کالاها هستند.