پیام رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران

پیام رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران

جایگاه مصرف کننده در نظام بازارهای توسعه یافته متفاوت از آن چیزی است که امروز در کشور خودمان شاهد هستیم. در واقع اوست که با خرید خود، کسب و کاری کوچک را تبدیل به قوی ترین برندهای دنیا می کند و اوست که با وفاداری و حمایت خود از یک تولید کننده می‌تواند به تولیدات او حیثیت و ماندگاری ببخشد.

پیام رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران

 

امروز به مناسبت ایام گرامیداشت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان قرار است چند کلام حرف حساب بی پرده و خودمانی با مصرف کنندگان و ارکان تولیدی و توزیعی کشور داشته باشیم.

 با کمی تحقیق و جستجو در پایگاه های اطلاع رسانی انجمن ها و تشکل های مصرف کنندگان کشورهای پیشرفته دنیا نکاتی کلیدی در رویکرد تمام آنها نسبت به این مقوله، مشترک و پر تکرار است که در نگاه اول نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند.

 اول اینکه جایگاه مصرف کننده در نظام بازارهای توسعه یافته متفاوت از آن چیزی است که امروز در کشور خودمان شاهد هستیم. در واقع اوست که با خرید خود، کسب و کاری کوچک را تبدیل به قوی ترین برندهای دنیا می کند و اوست که با وفاداری و حمایت خود از یک تولید کننده می‌تواند به تولیدات او حیثیت و ماندگاری ببخشد.

 در نقطه مقابل باز هم مصرف کننده است که با روی برگرداندن از یک برند یا محصول به دلیل عدم توجه تولید کننده به سلائق و نیازهای مشتری و یا نقض حقوق بنیادی مصرف‌کنندگان موجبات اضمحلال و سقوط یک کسب و کار را رقم زده است و کم نبوده اند برندهایی که زمانی یکه تاز بازار خود بوده اند و امروز نامی از آنها وجود ندارد.

نکته بارزی که در بازارهای توسعه یافته وجود دارد و در کشور ما معمولاً توجهی به آن نمی شود کم رنگ شدن هرچه بیشتر نقش سیستم های نظارتی و حاکمیتی در بازار و متقابلاً جایگزینی نقش تشکل‌های برخاسته از مردم و اثربخشی گسترده آنها در نظارت، اطلاع رسانی و آموزش همگانی می باشد. این تشکل ها هستند که با رصد و پایش مستمر بازار نسبت به شناسایی ناقضین حقوق مصرف کننده اقدام می کنند و در چنین فضایی که بدلیل اعتماد عمومی مردم به تشکلها شکل گرفته است ورود به فهرست بایکوت و بلک‌لیست مصرف کنندگان دردآور ترین تنبیه هر بنگاه اقتصادی است.

تمام مواردی که گفته شد به لطف وجود زیرساخت ها و بسترهای مناسب، بازارهای رقابتی و ضد انحصار، ثبات اقتصادی و برخورداری مردم از بازارهای آزاد حادث می شود و اینجاست که مصرف کننده در جایگاه واقعی خود قرار گرفته و از عنصری که نیازمند حمایت است به اصلی ترین رکن حامی یک تولیدکننده و کسب و کار تبدیل می گردد.

 

امیر انصافی

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران