با علم روز دنیا بتن تولید می‌کنیم

با علم روز دنیا بتن تولید می‌کنیم

حسین فروتن مهر که امروزه او را با نام پدر صنعت بتن ایران می شناسند، موسس شرکت فهاب بتن است که با ۵ دهه تلاش در صنعت بتن آماده و با هدف ارتقای کیفیت تولید بتن در کشور، باعث پیشرفتهای زیادی در این صنعت مهم و کلیدی شده است. پیشرفتهایی که باعث شد کیفیت سازههای ساختمانی کشور روز به روز بالاتر برود. در ابتدای شروع فعالیت او، مقاومت بتنی که داخل کشور تولید میشد نهایتا بین ۲۰۰ تا 210 بود که با تلاشهای ایشان در عرصه نوآوری و پیشرفت در صنعت بتن آماده، امروزه این مقاومت  700 الی 800 است.

شرکت فهاب بتن با بهرهگیری از تجهیزات روز و مدرن صنعت بتن، یکی از قویترین شرکتهای تولیدکننده بتن آماده و قطعات بتنی پیش ساخته در کشور است. با توجه به قدمت بالای فهاب بتن، بسیاری از مهمترین پروژههای شهر تهران مانند بیمارستان آتیه، بیمارستان شریعتی، بیمارستان امام خمینی، چندین ایستگاه مهم مترو تهران، فرودگاه مهرآباد تهران و پروژههای بسیار مهم دیگری، از سوی این شرکت بتنریزی شده است.

آنچه در ادامه میآید گفتوگوی خبرنگار عصر اقتصاد با پدر بتن ایران است:

 

موضوع فعالیت شرکت و گواهینامههای اخذ شده و همچنین سوابق اجرایی و مدیریتی خود را شرح دهید؟

این شرکت قبل از ورود من به دانشگاه تاسیس شدو پس از چند سال کار اجرای یعنی در سال 1354 این شرکت را به ثبت رساندم. قبل از آن به فعالیت ساخت وساز در اقصی نقاط ایران مشغول بودم شاید درآمد خوبی هم به دست میآوردم اما حقیقت این بود که لذتی از آن کار نمیبردم. بعد آرام آرام در سال 1354 به سمت علاقه شخصیام که بتن و مقاومتهای بتن روز بود، آمدم. با عشق علاقه شروع کردم و به شکلهای مختلف کارهای زیادی را به سرانجام رساندم. با کار پلها، ذوب آهن و کارهای مختلف صنعتی پیش آمدم. سالها در مورد بتنهای پرمقاومت کار کردم. در این زمینه کتاب نوشتم و ترجمههای مختلفی دارم. چند سال پیش اطلاعاتی از کشور کانادا آوردم که خودم ترجمه کردم و حدود هفت هزار نسخه از آن را به بازار دادم. در این ترجمهها بتن scc، بتنهای پر مقاومت و بتنهای با وزن مخصوص سنگین هم اضافه کردم. در مجموعه خودمان، یک آزمایشگاه همکار داریم که در آنجا در ارتباط با کمیت و کیفیت بتن زیاد کار کردهایم. تعداد بیشماری گواهینامه از اداره استاندارد، وزارت صنایع، انجمن حمایت از حقوق مصرفکننده، خانه صنعت و نهادهای دیگر اخذ کردم. میتوانم بگویم که بتن ما در ایران حرف اول را میزند و چون در رفت و آمد به کشورهای دیگر هستم به جرات میتوانم بگویم که کیفیت بتن ما در حد استانداردهای دنیاست.

 

چه اقداماتی در راستای رعایت حقوق مصرفکنندگان در حوزه فروش و قیمتگذاری انجام دادهاید؟

اولین اقدامی که در راستای حقوق مصرفکننده انجام دادهام و سعی کردم از جوانی پیگیر باشم افزایش کمیت و کیفیت است. به خاطر دارم اوایل جوانی، وقتی نقشههای ساختمانی را امضا میکردیم، مقاومتهای بتن 210و 220 بود برای من قابل درک نبود، بنابراین تلاش کردم مقاومت را بالا ببرم. سالها انجمن بتن را اداره میکردم و سعی کردم با مدارک خودم در انجمن یک آزمایشگاه راهاندازی کنم و مقاومت را بسیار بالا بردم و به 600 رساندم. در عین حال سعی کردم به همکاران دیگر این اطلاعات و ارزشهای فنی را نیز انتقال بدهم. به این ترتیب بتن کلی تغییر کرد.  معتقدم که باید کمیت و کیفیت کار را رعایت کرد. کتابهایی نوشتم و به بازار ارائه کردم. یکی از کتابها به نام بتن scc است که در آن شرح دادم که عمر بتن 700 تا 1000سال است و این برای مصرفکننده اوایل یک آرزو بود ولی امروز یک واقعیت است که ما بتنهایی داریم که به بیمارستان وساختمانهای تجاری مثل پلاسکو و بانک سامان دادیم و مقاومت بالا و ماندگاری بیشتری دارند.

در مورد قیمت هم خیلی سعی کردیم که بیشتر در زمینه کمیت و کیفیت کار کنیم برای همین هم بتن را با حداقل سود عرضه میکنیم. در حال حاضر ظاهرا بتن تولید شرکت ما متری صد هزارتومان از بتنهای تولیدی سایر شرکتها گرانتر است و این تفاوت قیمت به خاطر تفاوت کیفیت است. شن وماسهای که در این نوع بتن مصرف میشود scc است که شن و ماسه خاصی است. بتنی که شرکت ما تولید و توزیع میکند، خود ایستاست و احتیاج به تخته مال ویبره ندارد. از لابه لای میله گرد  رد میشود و میایستد. بنابراین ما بتن با کیفیت تولید میکنیم و در اختیار مصرفکننده قرار میدهیم.

 

چه اقداماتی در راستای حفظ حقوق مصرفکننده در حوزه تبلیغات و اطلاعرسانی انجام دادهاید؟

حقوق مصرفکننده در حوزه کار تبلیغاتی شرکت خیلی در نظر گرفته شده است. در این حوزه جزوه و بروشور و کتاب منتشر کردهایم. تقریبا همه میدانند تعداد لوحهایی که در سالهای متمادی و هر ساله گرفتهایم، میتواند تبلیغات خوبی برای ما باشد. 

بخاطر کیفیت بتنی که ما تولید میکنیم، اساتید و مهندسان رشته بتن و سازندگان بسیار قوی مشتری ما هستند. برای ما ارزشمند است که بتن با کیفیت تولید میکنیم و مشتریان خوبی داریم. در حال حاضر فروش ما در بازار مختص بیمارستانها، تونلها و برجهای مختلف است. به جرات میتوانم بگویم تمام کسانی که معلوماتی در این رشته دارند با ما در ارتباط هستند و بتن تولید شرکت ما را قبول دارند. از سلامت بتن اطمینان دارند و از کیفیت آن راضی هستند.

 

چه اقداماتی در راستای حقوق مصرفکننده در حوزه خدمات پس از فروش و رسیدگی به شکایات داشتهاید؟

یکی از کارهای خوبی که از سالهای پیش انجام دادهایم این است که بتن را دارای شناسنامه کردیم. زمانی که اداره انجمن را به عهده داشتم اعلام کردم که بتن بدون شناسنامه به درد نمیخورد. برای تولید بتن از لحظه اولیه تولید نمونه و آزمایش میگیریم. آزمایشهای 7روزه، 28 روزه و در نهایت دو- سه ماهه هم انجام میدهیم و هنگام عرضه به خریدار، میزان مقاومت بتن را در یک برگ با سربرگ شرکت فهاب قید کرده، مهر میزنیم و در پرونده سازنده میماند که این بتن در فلان تاریخ با فلان مقاومتها تحویل داده شده است. برای ما و خریدار مهم و با ارزش است که خریدار بداند بتن سلامت تحویل میگیرد.

در این راستا هر کسی ادعایی داشته باشد ما همه نمونهها را داریم. خیلی از آزمایشات را در حضور خریدار انجام میدهیم و میبینند که شکستها وجود دارد و مشاهده میکنند بتنی که تحویل گرفتهاند مشکلی ندارد. تاکنون ندیدهام که کسی ایرادی بگیرد. هر کس ادعایی دارد حتی بتنهایی که سالها از عمر آنها گذشته است نمونهبرداری می‏کنیم و دوباره میشکنیم تا ببینند که ما برای پیگیری شکایت مردم مشکلی نداریم.

 

برای بهبود شرایط بازار و ارتقای حقوق مصرفکنندگان چه پیشنهادهایی دارید؟

تا چند سال پیش چالشی برای بهبود شرایط بازار نداشتیم. از زمانی که سیمان به بورس رفت به علت ذات بورس قیمت آن در بازار متغیر است. بورس بازار روزی است که میتواند هزینههای تولیدکنندگان سیمان را نیز تامین کند. ما سیمان را در بورس میخریم ولی من اعتقادی به این روش ندارم. سیمان یک متاع بسیار با ارزش و به نظر من بالاترین سرمایه ملی این کشور است و باید در تولیدش دقت کرد. ما در خرید شن و ماسهها دقت میکنیم و شن و ماسههایی که میخریم دانهبندی خاص دارد و عاری از هرنوع الودگی است نه خاک رس ونه مواد دیگری دارد. ما از دانهبندی 01-02 تا 019 داریم و چون میخواهیم بتن اس سی سی تولید کنیم از دانههای درشت استفاده نمیکنیم. مصرفکنندگان که خود اساتید این حوزه هستند این موضوع را میدانند و به کار ما اعتقاد دارند و علاقمندند که از شرکت ما این بتن را تهیه کنند.

 

سیاستها و برنامههای آتی شرکت در توسعه تولید با رویکرد رضایتمندی مشتریان را تشریح کنید

یک آزمایشگاه بسیار قوی برای اجرای سیاستهای شرکت داریم و مرتب روی کیفیت بتن کار میشود. نمونههای مختلف میسازیم. سعی میکنیم همه علم بتن را از تمام دنیا به کار بگیریم. الان 8 جلد کتاب ترجمه شده درباره بتن آوردهام. امروز به دنبال این هستیم که بتنها هوشمند باشند و سنسورهایی داشته باشند. مصرفکنندگان باید بدانند که این بتن عادی نیست. در حوزه بتن با به روزترین علوم در سطح دنیا کار میکنیم. ابزار و سنسورهایی در بتن کار میگذارند که مقاومتهای آن را بعد از ساخته شدن و گذر عمر آن نشان میدهد و این کار جدیدی است.

در مورد زلزله نیز بتنهای ساخت شرکت ما مقاومت زیادی دارند که در حضور نماینده اداره استاندارد ساخته شده است. این افتخار ماست، شرکتهایی که مدارک فنی و آموزشگاه های فنی دارند و همچنین مرکز تحقیقات مسکن شهرسازی را برای بازدید آوردیم و بخاطر کیفیت بالای بتنهای ساخت شرکت چند سال متوالی دیپلم گرفتیم. مراکز مختلف کیفیت بالای محصول شرکت ما را تایید کردند. این بتن در برابر زلزله و در مقابل حرارت مقاوم است. کار دیگری که انجام دادیم تمام مخازن بیمارستانی که میتوان گفت انبارراکتور میشود، بتنهای رادیو اکتیو است. فعل وانفعلاتی انجام دادیم از سرباره مس و آهن با وزن مخصوص بالا استفاده و قطرها را اضافه کردیم و با محاسبه میلگردها، بتنهایی ریختیم که وقتی کار سیستمهای قسمتهای رادیو اکتور انجام میشود لاشههای آن باقی بماند تا بعد بتوانیم آنها را خارج کنیم.

هر علمی که منجر به، به روز شدن بتن  شود به کار میگیریم. سعی میکنیم تحقیق کنیم و با علاقمندی کار میکنیم. تعداد زیادی کتاب ترجمه و تالیف شده است. از دکتر و فوق لیسانس بتن وسازه در آزمایشگاه به طور مرتب کار میکنند. بخشی در آزمایشگاه درست کردهایم که در واقع کارخانه کوچکی است که قبل از اینکه هر بتنی بسازیم قبلش در آن کارخانه امتحان میکنیم. مثلا برای اینکه در تابستان به بانک سامان که ارتفاع بتن آن 4 متر بود، بتن خاص تحویل دهیم، به کمک اساتید فن 54طرح اختلاط ریختیم و توانستیم برای بالا بردن مقاومت از سربارکوره اصفهان و بتن با افزودنیهای مختلف استفاده کنیم.

یک موضوع هم به صورت خیلی اختصاصی بگویم؛ ما تقریبا بتن بدون افزودنی نداریم از جمله شرکتهایی هستیم که بتن را در حد استاندارد در سطح دنیا با افزودنی تحویل میدهیم. این هم یک آیتم است که افزودنی برای زودگیر بتن باشد و مقاومت بتن را تغییر دهد، همچنین میتواند نسبت آب به سیمان را تغییر دهد و کمک کند بتن بصورت روان کار کند و سبب بالا رفتن مقاوت شود. از این دست کارها زیاد داریم. مرتب به کمک اساتید فن و همکاران کیفیت را بالا میبریم. برای رضایتمندی مشتری وقتی بتن را تحویل میدهیم همه اطلاعات را نیز میدهیم. ما متعهد اجرای تعهدات شرکت هستیم.

 

با توجه به نوسانات قیمت سیمان و تاثیرات آن در قیمت تمام شده شما چگونه این چالش را برای حفظ مشتریان خود مدیریت کردید؟

در مورد نوسانات قیمت سعی میکنم با کارخانههای مختلف صحبت کنم البته تغییر قیمت ارز در همه تولیدات کشور اثر بخش است ونوسانات قیمت ارز ثابت نیست. هرچه دلار بالا میرود یا پایین میآید قیمتها هم همزمان تغییر میکند. سالهاست که متاسفانه قیمت ها خیلی پایین نیامده و مرتب بالا رفته است اما سعی میکنیم که محصولمان را با وجود نوسانات قیمت دلار با همین کمیت وکیفیت نگه داریم.

 

صحبت یا پیامی دارید در انتها بفرمایید

چیزی که باید بگویم این است که با وجود داشتن 71 سال سن، بیشتر از 53 سال از زندگی خود را صرف این کار کردهام. حتی در این مدت دو شیفت کار کردهام. از سال 54 تا الان از صبح ساعت شش تا ده شب کار کردهام و از این بابت خوشحالم که عمرم را عاطل و باطل نگذراندم. طوری زیستهام که راضی هستم. این نوع کار کردن آدم را عاشق میکند، عشق احساسی زیبا و انرژی میدهد. عشق به خدا، کار ومسئولیتهای اجتماعی داشتم و دارم. اگر خدا عمری دهد تا وقتی سر پا هستم بتوانم در این راستا کار کنم. به فرزندان خودم هم توصیه میکنم در مسیری که در پیش دارند عاشقانه کار کنند. 120 پرسنل دارم که همه بیمه شدهاند و با وضع بد اقتصادی که در سال جاری داشتیم از فرزندانم خواهش کردم که همه همکاران را به خرج شرکت، بیمه تکمیلی کنند و اینکار را کردیم. از این تعداد پرسنل 16 نفر خانم هستند و خوشحالم که در این زمینه هم دقت شده تا خانم های جامعه در این بخش شاغل باشند. من با عشق به کار و تحویل محصولم که بتن است، افتخار میکنم. این باعث غرورم میشود نه اینکه پدر بتن هستم.