استقبال تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان معتبر از طرح شفافیت قیمتی

استقبال تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان معتبر از طرح شفافیت قیمتی

هیچ کالای سرمایه‌ای بالای 20 درصد و هیچ کالای مصرفی نیز بالای 30 درصد هزینه توزیع ندارد. یعنی یک کالای مصرفی از درب کارخانه که برچسب قیمت تولیدکننده می‌خورد تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) برسد بیش از 30 درصد نمی تواند افزایش قیمت داشته باشد. به عبارت ساده تر حداکثر هزینه توزیع در زنجیره از درب کارخانه تا زمانی که کالای مصرفی به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) برسد 30 درصد است.

به گزارش شاتا عباس تابش معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص روش جدید قیمت‌گذاری (درج قیمت تولیدکننده)، گفت: در مدل جدید بدون اینکه وارد موضوع قیمت‌گذاری شویم از تولیدکننده می‌خواهیم که فقط قیمت تولیدکننده را بر روی کالا درج کند. با این روش شفافیت به وجود می‌آید و خود مردم قیمت واقعی را مطلع می شوند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه امکان بازگشت از این طرح وجود ندارد، گفت: بدون حضور ذی‌نفعان هیچ تصمیمی را نگرفتیم، مستندات طرح پیش از اجرا و پس از اجرا موجود است و در اختیار بخش خصوصی، فعالان اقتصادی، انجمن ها و تشکل ها و ذینفعان قرار گرفته است. ضمن اینکه هر جا نیاز به بازنگری باشد با بررسی مدارک و مستندات، ارائه نظرات مختلف بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و تشکل‌ها، بازنگری های لازم انجام خواهد شد.

تابش با بیان اینکه در این راستا، قیمتهای ۸۴ هزار قلم کالا احصاء شده بود، گفت: در برخی از کالاها حتی تا ۱۲۰ درصد مازاد هزینه توزیع وجود داشته است که نوعی اجحاف در حق مصرف کنندگان بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۳۰۰ قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است، گفت: با رصدهای انجام شده در یک هزار و ۷۰۰ قلم کالا کاهش قیمت از ۳ درصد تا ۶۵ درصد در بازار اتفاق افتاده است و هر چقدر جلوتر می‌رویم دامنه کالاهای مشمول قیمت گذاری بیشتر می شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان «هزینه های مازاد توزیع و تخفیف‌های اغوا کننده» را دو ابهام برای مردم در خریدهای خود دانست و گفت: طرح درج قیمت تولیدکننده و پویش خرید شفاف این دو موضوع را تبیین و شفاف خواهد کرد.

تابش با بیان اینکه کالاها یا به دو نوع سرمایه ای و مصرفی تقسیم می‌شوند، گفت: هیچ کالای سرمایه‌ای بالای 20 درصد و هیچ کالای مصرفی نیز بالای 30 درصد هزینه توزیع ندارد. یعنی یک کالای مصرفی از درب کارخانه که برچسب قیمت تولیدکننده می‌خورد تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) برسد بیش از 30 درصد نمی تواند افزایش قیمت داشته باشد. به عبارت ساده تر حداکثر هزینه توزیع در زنجیره از درب کارخانه تا زمانی که کالای مصرفی به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) برسد 30 درصد است.

وی با بیان اینکه قیمت درج شده توسط تولید کننده مبنای مالیات و به عنوان فاکتور محسوب می شود، گفت: تولید کننده 3 درصد بیشتر نمی تواند تخفیف بدهد؛ تخفیف بیشتر از این عدد یا برای افزایش تقاضای موثر در بازار و برای همیشه است، یا تخفیف‌های منطقه‌ای و فصلی است که باید طی نامه‌ای به سازمانهای صمت استانی مربوطه ارسال تا اطلاع رسانی های لازم به مردم انجام بشود، همه این موضوعات برای شفافیت لازم و رسیدن تخفیف به مصرف کننده واقعی و نهایی است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به جلسات مختلفی که با تولید کنندگان حوزه های مختلف داشته است، ادامه داد: تولیدکنندگان از این طرح استقبال کرده اند، شرکت های پخش و توزیع باسابقه و معتبر نیز برای گسترش کار خود به شدت موافق طرح هستند، با اجرای این طرح تخفیف‌های اغواکننده فروشگاه ها نیز از میان خواهد رفت و کالاها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) می‌رسد. همچنین جاهایی که این طرح اجرا می‌شود مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت، همه کالاها طی جدول زمان بندی شده به مرور مشمول این طرح خواهند شد.