به لطف حاشیه امن حاصل از انحصار در بازار خودرو هیچ گزندی به تولیدکنندگان در کشور وارد نمی شود

به لطف حاشیه امن حاصل از انحصار در بازار خودرو هیچ گزندی به تولیدکنندگان در کشور وارد نمی شود

ضروری است در وضع مقررات و اعمال ممنوعیت های واردات اولین چیزی که برای مسئولین مورد توجه قرار گیرد سلامت، ایمنی و حقوق مصرف کنندگان باشد که در آن صورت چنین بازارهای انحصاری برای هیچ محصولی وجود نخواهد داشت!

امیر انصافی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مصرف کنندگان اظهار داشت چندی پیش خبر معرفی خودروی جدید یک شرکت چینی در کشور رسانه ای شد. خودرویی که در مقایسه با محصولات به روز دنیا هیچگونه برتری خاصی ندارد. اما چیزی که این خودرو را تا حدی خاص جلوه می دهد عدم حضور رقبای اروپایی و آسیایی مدل روز در کشور است. موضوعی که هیچ یک از متقاضیان خرید خودرو هنوز جواب قانع کننده ای برایش پیدا نکرده اند.

انصافی افزود مسئولان امر پذیرفته اند که امکان ساخت برخی کالاها خصوصاً کالاهای نیازمند فناوری پیشرفته مثل تلفن های هوشمند در داخل کشور وجود ندارد و این کالاها تماما وارد می شوند. حال اینکه برای تولید خودرو در داخل و عدم واردات محصولات به روز و ایمن با قیمت های به مراتب پایین تر که بطور مستقیم با جان شهروندان رابطه دارد اینچنین پافشاری ای جای بسی سوال است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان درخصوص قیمت گذاری اخیر خودروی چری گفت که نباید از یک نکته بسیار مهم غافل شویم! اینکه قیمت پیشنهادی خودروی مذکور چنین واکنش هایی را بهمراه داشت، نرخ بسیار بالای اعلامی نبود بلکه امکان مقایسه بسیار واضح و شفاف آن با قیمت فروش در بازارهای چین (کشور سازنده) و سایر کشور ها بوده است. اگر این روش مقایسه برای سایر خودروهای تولید داخل که سالهاست در کشور سازنده اصلی از رده خارج شده اند استفاده شود مشخص می گردد که آن خودرو ها با اجحاف به مراتب بیشتری به مصرف کنندگان عرضه می گردند.

انصافی گفت ضروری است در وضع مقررات و اعمال ممنوعیت های واردات اولین چیزی که برای مسئولین مورد توجه قرار گیرد سلامت، ایمنی و حقوق مصرف کنندگان باشد که در آن صورت چنین بازارهای انحصاری برای هیچ محصولی وجود نخواهد داشت! خودرو هایی که با شرایطی مضحک و قرعه کشی های خنده آور پس از طی مراحل مختلف به دست خریداران می رسد در جایی که باید کوچکترین استاندارد ایمنی خود را نشان دهد می بینیم که حتی یکی از ده ها خودرو واکنش ایربگ مناسب نشان نمی دهد. تصور کنید اگر در کشورهای دیگر چنین اتفاقی می افتاد چه پیامد هایی برای سازنده ها در بر می داشت اما اینجا به لطف حاشیه امن حاصل از انحصار هیچ گزندی به سازندگان چنین محصولاتی وارد نمی شود.